– Vi ønsker å synliggjøre det arbeidet som gjøres i apotek, og den merverdien farmasøyter tilfører som en kvalitetssikrer for både legen og pasienten, sier Per Kristian Faksvåg.
Baard Næss, Inkognito
Feil og mangler ved resepten, interaksjoner og bivirkninger, samt dårlig etterlevelse av behandlingen, er de vanligste hendelsene apotekene må korrigere. – Dette viser at apotekene gjør en viktig innsats for pasientene, sier fagdirektør i Apotekforeningen.
– Vi ønsker å synliggjøre det arbeidet som gjøres i apotek, og den merverdien farmasøyter tilfører som en kvalitetssikrer for både legen og pasienten, sier Per Kristian Faksvåg.
Baard Næss, Inkognito
– Det er alltid blitt oppdaget misforståelser, feil og mangler knyttet til reseptene. Sånn sett oppdaget vi ikke noe vi ikke kjente til fra før. Det som er nytt, er at vi dokumenterer omfanget av ulike problemer, og på hvilke områder det oppstår flest hendelser, sier fagdirektør i Apotekforeningen Per Kristian Faksvåg.
Han presenterte de foreløpige resultatene fra kartleggingsstudien som Apotekforeningen har gjennomført i samarbeid med Apokus, under årets Farmasidager. Fra scenen på Oslo Kongressenter fortalte Faksvåg at et av målene med studien var å skape bevissthet rundt den rollen apotekene har og at de er mer enn varedistributører.
– Vi ønsker å synliggjøre det arbeidet som gjøres i apotek, og den merverdien farmasøyter tilfører som en kvalitetssikrer for både legen og pasienten, sier Faksvåg.
Apotekene bidrar til kvalitetsheving
Undersøkelsen ble gjennomført i april i år og omfattet i underkant av 40 000 ekspedisjoner i 42 apotek. Av disse ble det registrert en eller flere hendelser knyttet til 16,5 prosent av ekspedisjonene. Dette tilsvarer i overkant av 6500 ekspedisjoner.
Feil eller mangler ved resepten var blant de vanligste hendelsene (3,4 prosent). I 3,1 prosent av tilfellene måtte farmasøyten håndtere interaksjoner, bivirkninger, dobbelforskrivninger eller kontraindiskasjoner, mens farmasøyten i 2,8 prosent av tilfellene gjorde tiltak for å bedre pasientenes etterlevelse.
Interessant var det også å se at apotekene måtte kontakte forskriver i 1,7 prosent av ekspedisjonene. Faksvåg tror resultatene fra studien er av interesse også for andre i behandlingskjeden.
– Det er ikke bare apotekene som er opptatt av at pasientene bruker riktig legemiddel, i riktig dosering og på riktig måte. Dette er noe hele behandlingskjeden er opptatt av. Denne undersøkelsen viser at apotekene har en stor rolle å spille i dette arbeidet, sier Faksvåg.
Apotekforeningen planlegger å bruke dataene i arbeidet med å utvikle standarder for «beste praksis» i hele bransjen.
Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.
Datasikkerhet: Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen. Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement. For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten. Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.
Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse