For ett år siden lanserte Bent Høie tjenesten Inhalasjonsveiledning i apotek, her sammen med Trine Tomter som bruker inhalasjonslegemidler.
Nicolai Karlsen (Kubrix)
Ett år etter at den første pasienten fikk tjenesten Inhalasjonsveiledning i apotek, har nå 50 000 astma- og kolspasienter fått samme veiledning. Evaluering av tjenesten viser at 7 av 10 gjør feil før veiledningen.
For ett år siden lanserte Bent Høie tjenesten Inhalasjonsveiledning i apotek, her sammen med Trine Tomter som bruker inhalasjonslegemidler.
Nicolai Karlsen (Kubrix)
– At 7 av 10 astma- og kolspasienter gjør feil når de tar inhalasjonsmedisinen sin, bekrefter at myndighetene gjorde rett da de i 2016 bevilget penger til prøveordningen med inhalasjonsveiledning i apotek, og senere også forlenget ordningen til å gjelde i 2017. Nå håper jeg tjenesten kan bli permanent i apotek. Det fortjener pasientene, sier fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen.
Les også: - Var sikker på at jeg brukte inhalatoren riktig
1. mars leverte Apotekforeningen, i samarbeid med Apokus, sin evaluering av tjenesten Inhalasjonsveiledning til Helsedirektoratet.
Her er noen av funnene fra Apotekforeningens rapport:
Resultatene bygger på en studie med 405 pasienter fra 42 apotek, der man blant annet har målt inhalasjonsteknikk før og etter gjennomført tjeneste i apotek.
– I studien har studiefarmasøytene brukt sjekklister med alle trinnene i inhalasjonsprosessen som pasienten skal gjøre riktig. Bruker vi en av de vanligste inhalatorene, Turbuhaler, som eksempel, viser undersøkelsen at bare 5 prosent av pasientene gjør alt riktig før de får veiledning av farmasøyt i apoteket. Etter veiledning bruker ca. 76 prosent av pasientene Turbuhaler riktig, forklarer Faksvåg.
Halvparten av pasientene som ble tilbudt Inhalasjonsveiledning takket ja til å motta tjenesten. Undersøkelsen viste også at de pasientene som mottok tjenesten, var svært fornøyde. På en skala fra 1-5 svarte pasientene i gjennomsnitt 4,2 på om se synes tjenesten var nyttig for dem og 4,4 på hvor fornøyd de var med tjenesten.
De samme pasientene som deltok i første del av undersøkelsen skal komme tilbake etter tre måneder for å se om inhalasjonsteknikken holder seg. Disse resultatene er foreløpig ikke klare.
– Nå blir det spennende å se hvordan resultatene er etter tre måneder. Holder teknikken seg? Vi vet fra tidligere forskning at teknikk glemmes over tid, derfor er det anbefalt å få en sjekk ca. en gang i året, sier Faksvåg.
Nå håper jeg tjenesten Inhalasjonsveiledning kan bli permanent i apotek. Det fortjener pasientene, sier fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen.
Stian Gregersen
Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.
Datasikkerhet: Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen. Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement. For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten. Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.
Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse