Gå til innholdet

Apotekforeningen

Aktuelt om apotek

Sommer på apoteket: Intervju med feriefarmasøyt

For mange er sommermånedene roligere enn vanlig. På apoteket der Annie Tangstad jobber dukker det ofte opp nye problemstillinger farmasøyten må ordne opp i.


Eva Cecilie Skreiberg
30. juni 2023

Bilde av Annie Tangstad

– I sommerferien er jeg også stedfortreder for apotekeren. Det betyr at jeg har ansvaret for bemanningen og dersom det skulle dukke opp andre faglige ting, sier farmasøyt Annie Tangstad.

privat

Vis Skjul bildetekst

– Som regel er sommeren i vårt apotek litt roligere enn ellers i året. Likevel er det litt andre problemstillinger som dukker opp på denne tiden. Som for eksempel turister som leter etter varer de får kjøpt i hjemlandet. Da må jeg være litt detektiv for å finne tilsvarende eller lignende legemidler som vi har på det norske markedet, forteller Annie Johanne Tangstad.

Tangstad gikk ut fra farmasistudiet i fjor. Nå jobber hun på et lite apotek midt i sentrum av Jevnaker.

– Møtene med kundene er noe av det hyggeligste med å jobbe i apotek synes jeg, spesielt om sommeren for da er alle litt ekstra blide, sier Tangstad.

Farmasøyt alene i ferien

Ved åpning og stenging er hun ofte alenefarmasøyt, og innimellom også hele dager, som lørdager og ved ferieavvikling.

– I sommerferien er jeg også stedfortreder for apotekeren. Det betyr at jeg har ansvaret for bemanningen og dersom det skulle dukke opp andre faglige ting.

Selv om hun bare har jobbet fulltid i ett år, synes hun det meste går veldig fint.

– Når jeg er alenefarmasøyt er jeg ikke den eneste på jobb, jeg jobber alltid sammen med en til tre andre kollegaer. Det kan for eksempel være en sykepleier, en apotektekniker eller en farmasistudent eller ekstrahjelp.

Noen ganger må kollegaer og kunder vente litt. For eksempel hvis en kollega trenger å diskutere noe, samtidig som en annen trenger kontroll og en tredje har en veterinær som venter på telefonen.

– Da gjelder det å ta en ting av gangen, sier Tangstad.

– Også hjelper det veldig å ha kollegaer som legger til rette for at ting skal gå så smidig som mulig, fortsetter hun.

Variert og spennende arbeidshverdag

Tangstad liker spesielt godt å få brukt kunnskapen sin ved å utføre farmasøytiske tjenester som Medisinstart og Inhalasjonsveiledning.

– Det bidrar til en mer variert og spennende arbeidsdag og jeg ser at pasientene setter pris på disse tjenestene, sier hun.

Hun opplever ofte at kundene oppsøker apoteket før et eventuelt legebesøk, siden de er lett tilgjengelige og har stor produktkunnskap.

– Helsetjenester i apotek gjør også at jeg kommer tettere på pasientene og da kan jeg gi mer tilpasset råd og veiledning til riktig legemiddelbruk. Inntrykket mitt er at kundene setter pris på oss og den veiledningen vi gir dem, avslutter farmasøyten.

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.

I want to sign up:

Les mer om datasikkerhet

Datasikkerhet:  Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen.  Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement.  For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten.  Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.


TILBAKE

Relaterte artikler



Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring