Går alt etter planen, blir anskaffelsesprosjektet ferdig i løpet av sensommeren 2017. (Illustrasjon Dreamstime)
Skal finne leverandøren av nytt nasjonalt IT-system for apotek
Apotekbransjen søker etter en leverandør som skal utvikle og forvalte ny bransjeløsning for apotekene.
Formålet med anskaffelsen av ny felles bransjeløsning er å få laget en kostnadseffektiv og sikker løsning for at apotek skal kunne ekspedere resepter og utføre farmasøytiske tjenester som råd, veiledning og oppfølging av pasient. Løsningen skal delvis erstatte dagens løsning, FarmaPro, som forvaltes av Espire. Anskaffelsen vil derfor også omfatte salg av Espire AS til leverandøren.
– Vi har som ambisjon å inngå kontrakt med én innovativ leverandør av teknologi og systemtjenester innenfor legemiddelområdet med evne og vilje til å være en langsiktig strategisk partner. Leverandøren skal håndtere utvikling og forvaltning av hele løsningen, sier Terje Wistner, direktør teknologi og e-helse.
Les kunngjøringen av anskaffelsen på Doffin, den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser.
Ny, felles bransjeløsning
Apotekforeningen har fått i oppdrag fra sine medlemmer å anskaffe en ny felles bransjeløsning. Den nye løsningen skal omfatte tre funksjonelle områder som i dag finnes i FarmaPro, nemlig resepthåndtering, refusjon og rapportering. I tillegg skal det utvikles nye områder som det i dag finnes liten eller ingen systemstøtte for i apotekene; informasjon og rådgivning, farmasøytiske tjenester, journalføring og forfalskningsdirektivet.
– Realiseringen av den nye bransjeløsningen forutsetter god forståelse for prosesser innen legemiddelområdet og arbeidsrutiner i apotek. Den nye bransjeløsningen vil ha et komplekst integrasjonsbilde. Forprosjektet har anslått at bransjeløsningen skal samle informasjon fra 20-25 offentlige systemer og registre, sier Wistner.
Apotekene vil i utgangspunktet utvikle egne brukergrensesnitt, og det vil i tillegg vurderes å tilby et felles standardisert brukergrensesnitt innen legemiddelområdet til apotek som ønsker det eller som ikke har tilgang til andre grensesnitt.
– Vi er avhengig av dialog med de involverte partene og kommer til å involvere både apotekene og helseforvaltningen for å avstemme behov underveis, sier Wistner.
Går alt etter planen, blir anskaffelsesprosjektet ferdig i løpet av sensommeren 2017. Utviklingen av den nye bransjeløsningen skal deretter starte opp, og de funksjonene som skal erstatte FarmaPro skal være klare i løpet av 2018.
DIFA AS - Digital fornyelse i apotek
Apotekforeningen har etablert et eget selskap, DIFA AS, som skal gjennomføre anskaffelsen og forvalte den nye bransjeløsningen gjennom valgt leverandør.
Les også: En samlet apotekbransje skal anskaffe nytt IT-system
Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?
Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.
Datasikkerhet: Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen. Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement. For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten. Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.