Fagkompetanse og god service er viktige faktorer når kundene skal velge apotek, viser Apotekbarometeret.
Shutterstock
Mange velger apotek ut fra de ansattes kompetanse. De aller fleste av oss har høy tillit til og er tilfredse med apotekene. Og de fleste mener de har god nytte av informasjonen de får om bruken av legemidlene sine.
Fagkompetanse og god service er viktige faktorer når kundene skal velge apotek, viser Apotekbarometeret.
Shutterstock
Det er noen av funnene i Apotekbarometeret, som Kantar i høst har gjennomført for Apotekforeningen.
Undersøkelsen viser at personalets service og de ansattes kompetanse og fagkunnskap er viktig når man skal velge hvilket apotek man skal oppsøke. Aller flest svarer at beliggenhet er viktig ved valg av apotek.
– Det er veldig positivt at fagkompetanse og service er så viktige faktorer når kundene skal velge apotek. Det viser at god kunde- og pasientoppfølging er avgjørende i konkurransen apotekene imellom. Det bidrar til å opprettholde den høye kvaliteten vi har i apotek. Apotekene skal være glade for at de har bevisste og krevende kunder, mener adm. direktør Per T. Lund i Apotekforeningen.
Han tror dette medvirker til at apotekene fortsetter å nyte høy tillit i befolkningen år etter år. Når de aller fleste også er svært tilfredse med det apoteket de bruker mest, viser det at apotekene leverer på kundenes forventninger.
Apotekbarometeret viser at over 70 prosent av reseptkundene får informasjon om hvordan legemidlene skal brukes. Mer enn åtte av ti synes at dette bidrar til riktigere bruk av legemidlene.
– Dette er gode tall, og vi kan ikke forvente at 100 prosent skal rapportere at de får nyttig informasjon om bruken. Men informasjon om legemiddelbruk er en helt sentral kjerneoppgave for de ansatte i apotek, så det er fortsatt rom for å bli enda bedre, mener Lund.
Undersøkelsen viser også en økende andel apotekkunder som melder at de ikke får tak i alle de legemidlene de trenger. Denne gangen er det 11 prosent av de spurte som oppgir at de ikke har fått tak i alle reseptlegemidlene de trengte.
– Dette er uttrykk for en bekymringsfull utvikling, der det stadig oftere ser ut til å oppstå leveringsproblemer til det norske markedet. Legemiddelmangel har blitt et helseproblem som både legemiddelindustrien, myndighetene og vi i apotekene må gjøre det vi kan for å løse. Heldigvis løser apotekene problemene for de aller fleste som opplever mangel på sine legemidler. Det gjøres et iherdig detektivarbeid, de bytter til andre likeverdige alternativer og de henviser kundene videre til andre apotek som har igjen et lager, forteller Per T. Lund.
Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.
Datasikkerhet: Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen. Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement. For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten. Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.
Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse