Gå til innholdet

Apotekforeningen

Aktuelt om apotek

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Fornøyde kunder gir et løft

Det er krevende å starte apotek for seg selv, men fornøyde og lojale kunder gjør det verdt strevet, mener apoteker og apotekeier Sverre Høyem.


Jostein Soldal
14. september 2016

– Det er veldig arbeidskrevende å etablere og drive apotek, men det er selvsagt givende også. Det har vært artig å være med på denne reisen som startet i 2011, sier Sverre Høyem.

– Det er veldig arbeidskrevende å etablere og drive apotek, men det er selvsagt givende også. Det har vært artig å være med på denne reisen som startet i 2011, sier Sverre Høyem.

Jostein Soldal

Vis Skjul bildetekst

Han driver tre frittstående apotek under paraplyen Sørlandsapotekene. De to apotekene hans i Kristiansand er medlem av Ditt apotek. Det første han startet, i Søgne, er med i Apotekergruppen. Det er i Søgne han selv er apoteker. Siden 2011 har Høyem bygget sten på sten, og er godt fornøyd med utviklingen av apotekene.

apotek.no treffer apotekeren i hjemlige trakter i Søgne sammen med Per T. Lund i Apotekforeningen. Samme dag hadde Høyem på kort varsel måttet steppe inn for å ta en ”ekstra vakt” i apoteket.

– Man blir ikke arbeidsledig som apoteker, konstaterer han.

Krevende og givende
– Det er veldig arbeidskrevende å etablere og drive apotek, men det er selvsagt givende også. Det har vært artig å være med på denne reisen som startet i 2011.

– Når vi nå er blitt tre apotek som ligger relativt nærme hverandre i geografi får vi noen stordriftsfordeler, spesielt i forhold til ansatte. Vi er i dag et godt team på om lag 15 personer, herunder apotekere, farmasøyter og apotekteknikere.

Fra starten av var de to kompanjonger som eide apotekene sammen. For et par år siden ønsket den andre å flytte vestover. Da var det naturlig for Høyem å overta hele ansvaret og eierskapet selv, og samlet apotekene under navnet Sørlandsapotekene.

– Det har vært viktig for meg å ha den friheten det gir å eie og drive for seg selv, men det bor nok en liten ”gründer” i meg også, sier han.

Problemløser og rådgiver
Som apoteker får han også med seg de fine opplevelsene møter med kundene gir.

– Før sommerferien hadde jeg en kunde som bruker Humira. Han skulle på et lengre studieopphold i utlandet og var usikker på hvordan han skulle oppbevare legemidlene, som er veldig temperaturfølsomme. Gjennom kontakt med produsenten fikk jeg tak i kjølebager beregnet for Humira på reise, og fikk mye ny kunnskap om viktigheten av god temperaturkontroll for dette legemiddelet. Kunden var veldig takknemlig for hjelpen og rådene, og kunne reise av gårde med senkede skuldre. Sånt krever litt ekstra innsats, men det er verd det.

– I forrige uke var jeg på møte i LHLs lokallag og snakket til 80 medlemmer om Astma, KOLS og bruken av inhalasjonsmedisin. Tilbakemeldingene var veldig positive. Jeg tror det er viktig at vi bruker slike muligheter og by på kunnskapen, mener Høyem.

Felles apotektjenester
Felles bransjeinitiativ som tjenesten Inhalasjonsveiledning har han bare godord å si om.

– Vi trenger flere slike nasjonale tjenester som hele bransjen står bak. Etter min mening burde mange flere pasientgrupper fått det samme tilbudet som astma- og kolspasientene nå får.

Felles opplæringstilbud til apotekansatte er en viktig forutsetning for å lykkes med nye tjenester, mener han.

– Tilbudet vi får fra Apokus er veldig bra, både når det gjelder opplæring til Inhalasjonsveiledning, og generelt for å holde seg faglig oppdatert, slår Høyem fast. 
 

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.

I want to sign up:

Les mer om datasikkerhet

Datasikkerhet:  Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen.  Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement.  For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten.  Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.


TILBAKE

Relaterte artikler



Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring