Gå til innholdet

Apotekforeningen

Aktuelt om apotek

Farmasøyt og IT-ekspert

Kan man være over 50 år og bli superbruker av nytt IT-system? Selvfølgelig! Bestyrer Jannicke Krogh hjelper daglig kollegaer med store og små IT-problemer.


Eva Cecilie Mo Skreiberg
5. september 2024

E(i)ksperten: Bestyrer Jannicke Krogh svarer på spørsmål fra kollegaer om det nye apoteksystemet til Apotek1, ALFA og bransjeløsningen Eik (Foto: Apotekforeningen).

Vis Skjul bildetekst

– Jeg kan ingenting om programmering og jeg har aldri tatt et IT-kurs, men jeg begynner å forstå hva som sendes av meldinger mellom de ulike systemene. Alt jeg kan er selvlært, sier Jannicke Krogh, bestyrer ved Apotek 1 Holtet, like utenfor Oslo sentrum.

Hennes interesse for nye ting resulterte i at support-telefonen på hovedkontoret til Apotek 1 gikk varm en lang periode. 

– Jeg har et stort behov for å vite hvorfor ting fungerer som det gjør. Jeg opprettet saker i supportportalen flere ganger om dagen, forteller bestyrer Krogh.

Farmasi + IT = Unik kompetanse

Krogh forteller at grunnen til at hun ringte så mange ganger var fordi hun ville forstå hvorfor systemet var sånn.

– For da kan jeg lettere forklare andre, sier hun.

Og det har hun også gjort. Hun er nå en av Apotek 1’s superbrukere. Nå ringer kollegaer fra andre apotek som også skal innføre nytt apoteksystem.

Hvorfor ringer de?

– De ringer om alt fra at systemet har stoppet til hvordan de skal ta kasseoppgjør. Noen spørsmål er egentlig ikke direkte relatert til det nye IT-systemet, men de ringer meg fordi jeg kjenner svaret.

– Som for eksempel militærresepter og egenandeler. De får det ikke til i ALFA, så da ringer de til meg. Det er ikke alt jeg kan svare på, men jeg kan mye om lager, reseptur, kasse, som for eksempel hvordan gi rabatter.

I tillegg til å svare på telefoner fra andre nye brukere, har hun også vært fysisk tilstede i apotek som tar i bruk det nye systemet, deriblant Apotek 1 Bjørvika.

Les også: Historisk Eik-apotek i Bjørvika


Jannickes tips til nye ALFA - brukere:

  • Ring en erfaren venn. Det går mye raskere å få svar fra en som har brukt systemet tidligere, enn å vente på svaret fra support.
  • Ikke vær redd for å prøve selv. Du finner mye ut ved å prøve selv og sjekke navigasjonssedler. Men får du opp feilmeldinger, må du sjekke hva det er og ikke ignorere dem, for da kan det bli mye jobb etterpå.
  • Følg med på «SpeakAp» og «Omega». Der legges det ut tips og råd.
Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.

I want to sign up:

Les mer om datasikkerhet

Datasikkerhet:  Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen.  Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement.  For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten.  Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.


TILBAKE

Relaterte artikler



Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring