Før påske besøkte to tenåringsjenter åtte apotek for å kjøpe slankemiddel sammen med avføringstabletter. Her intervjues Jostein Soldal i Apotekforeningen av Helsekontrollen på TV 2.
Eva Cecilie Mo Skreiberg
Før påske besøkte to tenåringsjenter åtte apotek for å kjøpe slankemiddel sammen med avføringstabletter. De fikk ingen råd eller veiledning, eller ble nektet kjøp. Apotekbransjen legger seg flat og har satt i gang strakstiltak.
Før påske besøkte to tenåringsjenter åtte apotek for å kjøpe slankemiddel sammen med avføringstabletter. Her intervjues Jostein Soldal i Apotekforeningen av Helsekontrollen på TV 2.
Eva Cecilie Mo Skreiberg
De to jentene, som var under 18 år, hadde skjult kamera for Helsekontrollen på TV 2 da de besøkte apotekene. De var innom åtte apotek i Osloområdet, to apotek fra henholdsvis Apotek 1, Boots, Vitusapotek og Ditt apotek.
– Vi er skuffet over det som kommer frem i stikkprøvene som Helsekontrollen har utført. Vi kan bedre enn dette, sier Ellen Karine Ous, fagdirektør i Apotek 1, og legger til:
– Vi er en faghandel hvor det å selge produkter er en del av vår drift. Det er viktig å understreke at vi alltid legger til grunn at vi skal være fanebærer for trygg bruk av alle produkter vi har i sortimentet. Det er det viktigste vi i apotek gjør. Et salg skal aldri gå på bekostning av vår fagkunnskap og kundene skal alltid føle seg trygge når det kommer til oss.
Margrethe Sunde, administrerende direktør i Boots, sier at helsepersonell i apotek har et særlig ansvar for å sikre at legemidler og helseprodukter brukes riktig.
– Det som har kommet frem i stikkprøver viser svikt i faglig veiledning, og det tar vi svært alvorlig. Dette er ikke i tråd med våre standarder for kundebehandling. Vi må skjerpe oss, og vi har som bransje og som kjede iverksatt en rekke strakstiltak for å sikre at kundene får bedre veiledning i våre apotek, sier Sunde.
Rådgivning om korrekt bruk av produktene vi selger er en av våre viktigste oppgaver, og vi legger derfor mye fokus og ressurser på blant annet kompetanseutvikling, forteller Ros-Marie Grusén, administrerende direktør i NMD.
– At vi på tross av dette har mislykkes i disse kundemøtene er ytterst beklagelig og noe vi tar på stort alvor, sier Grusén.
Også fagforeningene synes det Helsekontrollen avdekket er lite tillitvekkende.
– Slik skal vi ikke ha det. Hver enkelt ute på apoteket må forstå viktigheten av å informere kundene i riktig bruk av de produktene de selger. Det er mye fagkunnskap i apotekene og denne kunnskapen må alltid benyttes til det beste for kundene og pasientene. Vi skal ta grep og bevisstgjøre våre medlemmer både direkte og via tillitsvalgte, sier leder Rønnaug Larsen i Norsk Farmaceutiske Forening.
– Apotekbarometeret viser at de fleste får uoppfordret informasjon om legemidler når de er i apoteket. Her har det glippet. Nå er det viktig at hver og en går i seg selv. Vi bevisstgjør våre hovedtillitsvalgt og medlemmer på viktigheten av informasjon og veiledning i hvert eneste kundemøte, sier leder Irene Hope i Farmasiforbundet, som organiserer apotekteknikere.
Her er eksempler på tiltak som settes i gang:
Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.
Datasikkerhet: Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen. Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement. For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten. Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.
Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse