Ser vi på alle reseptkundene som er spurt i undersøkelsen, finner vi at mindre enn fire prosent opplever omsorgssalg som negativt.
Apotekkundene er positive til omsorgssalg
Bare 2 av 10 kunder opplever at personalet i apotek foreslår andre varer de kan kjøpe, når de henter reseptmedisin.
Av disse 20 prosentene mener de aller fleste at slike forslag er positive (43 prosent) eller at det ikke spiller noen rolle (41 prosent).
Det viser Kantars ferske Apotekbarometer.
Undersøkelsen viser også at apotekkundene er mer fornøyd med apoteket sitt en noen gang tidligere. 3 av 4 sier at de er svært fornøyde (score 5 og 6 på en skala til 6) med det apoteket de bruker mest.
Bare 4 prosent er negative
– Ser vi på alle reseptkundene som er spurt i undersøkelsen, finner vi at mindre enn fire prosent opplever omsorgssalg som negativt. Tallene viser at et mindretall av kundene opplever at apotekpersonalet foreslår andre varer i tilknytning til at man henter reseptlegemidler. Av dette mindretallet oppfatter de fleste dette som positivt, sier Jostein Soldal, kommunikasjonssjef i Apotekforeningen.
Apotekbarometeret viser at det er i Oslo-området flest blir tilbudt omsorgssalg, og det er i det samme området flest stiller seg positive til dette.
Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?
Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.
Datasikkerhet: Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen. Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement. For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten. Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.