Gå til innhold

Apotekforeningen mener forslaget om krav til bakgrunnssjekk av personell i kritiske stillinger potensielt kan ha betydelige konsekvenser for apoteksektoren. Apotekforeningen mener det bør defineres nærmere hva som menes med kritiske stillinger og funksjon.

Apotekforeningen viser til høring fra Helse- og omsorgsdepartementet med forslag til endringer i pasientjournalloven, helseregisterloven og helsepersonelloven, for å kunne sjekke bakgrunnen til personell i kritiske stillinger og funksjoner i helse- og omsorgssektoren.

Departementet skriver følgende om forslaget i innledningen (side 1, fjerde og femte avsnitt):

«Personell i kritiske funksjoner er gitt tilganger til innhold i systemer eller kontroll over systemer. Tilgangen gis ut fra stillingens tjenstlige behov, men kan misbrukes dersom feil person ansettes i disse stillingene. Potensiale for skade er stort, og misbruk vil kunne true helse- og omsorgstjenestens evne til å ivareta sine oppgaver og befolkningens helse og sikkerhet, og derigjennom vil kunne skade de nasjonale sikkerhetsinteressene. Det er derfor nødvendig å sikre et forsvarlig sikkerhetsnivå, bl.a. ved å stille krav om at personell i kritiske stillinger og funksjoner er vurdert sikkerhetsmessig skikket, og at vi kan ha begrunnet tillit til at personellet har den nødvendige pålitelighet, lojalitet og dømmekraft som stillingene forutsetter. Slik tillit fordrer bakgrunnssjekk av personellet basert på relevante kilder. Et slikt krav bør også gjelde ved bruk av eksterne tjenestetilbydere.»

Høringsnotatet legger tilsynelatende til grunn at apotekbransjen som en privat aktør ikke vil bli berørt av forslaget. I kap. 5 og økonomiske og administrative konsekvenser skriver departementet:

«Kravet om bakgrunnssjekk vil ha administrative og økonomiske konsekvenser for dataansvarlig, ved innhenting av opplysninger og tilleggsvurderinger knyttet til personellet. … … Konsekvensene antas bare å gjelde statlige aktører, …» I kap. 4.2.1 (siste avsnitt) skriver departementet: «Innen helse- og omsorgssektoren vil det primært være de fire regionale IKTleverandørene, de regionale helseforetakene, enkelte helseforetak, Norsk helsenett SF, Helseplattformen AS, Folkehelseinstituttet, Direktoratet for strålevern og beredskap og Helsedirektoratet som vil ha behov for å kunne få utført bakgrunnssjekk av personell.»

På den annen side kan vi ikke se at forslaget til lovtekst (kap. 6) er gjort avgrensninger mot apotekene. Apotekforeningen legger derfor til grunn at forslaget også omfatter private aktører og at apoteksektoren er omfattet av forslaget. 

Apotekforeningen mener forslaget om krav til bakgrunnssjekk av personell i kritiske stillinger potensielt kan ha betydelige konsekvenser for apoteksektoren.

Apotekforeningen mener det bør defineres nærmere hva som menes med kritiske stillinger og funksjon.

Det er uklart hvorvidt utviklere blir omfattet av forslaget eller ikke. Videre er det uklart hvorvidt det er behov for bakgrunnssjekk av alle utviklere i alle deler av løsningen der utvikling av løsning skjer i utlandet, der modifisert “hyllevare” benyttes og utvikling skjer av leverandør eller annen tredjepart eller ved utvikling av komplekse løsninger med flere leverandørledd og flere løsninger.

Hvis kravet til bakgrunnssjekk også vil gjelde utviklere, kan det være det blir vanskelig å utvikle løsninger i utlandet, noe som kan gi vesentlig høyere kostnader for utvikling, forvaltning og drift av løsninger, muligens også problemer med å få tak i riktig kompetanse. For apotekene vil dette kunne gi betydelig økte kostnader til utvikling og drift av løsninger. Dette må kompenseres gjennom økte inntekter, som innebærer at apotekenes myndighetsfastsatte avanse må økes.