Gå til innhold
Solkremer med faktor 30 eller høyere har økt med 150 prosent siden 2010.

Solkremer med faktor 30 eller høyere har økt med 150 prosent siden 2010. (Illustrasjon Dreamstime)

– Nordmenn har blitt flinkere til å beskytte seg mot sommersola de siste årene. Salgstallene fra apotek tyder på at folk bruker mer solkrem og med høyere beskyttelsesfaktor. Solkremvanene har endret seg merkbart i positiv retning bare i løpet av de siste seks årene, sier kommunikasjonssjef Jostein Soldal i Apotekforeningen.

Statistikken viser at salget av solkremer med faktor 30 eller høyere har økt med 150 prosent siden 2010. Salget av solkrem med lavere faktor er redusert med nesten 20 prosent i samme periode.

I 2010 utgjorde de mest beskyttende solkremene bare 35 prosent av alt solkremsalg i apotekene. I dag er andelen 60 prosent. Tallene viser også at det selges en god del mer solkrem i apotek enn for seks år siden. Om dette skyldes mer sol, at flere kjøper solkremen sin i apotekene eller at vi smører oss med tykker lag, er usikkert.

– Tallene tyder på at folk har fått mer solvett. Å beskytte seg mot den sterke sommersolen er viktig for å unngå hudskader og i verst fall hudkreft. Både apotekene, Kreftforeningen og myndighetene har snakket mye om hvor viktig det er å beskytte seg i solen. Det ser ut til at budskapet har gått hjem hos solhungrige nordmenn, sier Soldal.

Han minner om at solkrem alene ikke alltid er nok for å beskytte seg mot sterk sol. – Det er viktig å ta pauser fra solen, særlig i de timene den står høyest på himmelen. Et lett klesplagg kan også gjøre nytten som solbeskyttelse.