Gå til innhold

Personer som deltok i studien, fikk tilbud om å få målt blodtrykket sitt hver gang de var på apoteket.

Studien inkluderte mer enn 5000 pasienter. Målet var å kontrollere blodtrykket blant pasientene gjennom tverrfaglig samarbeid. Det skriver det danske forsknings- og utdanningsinstituttet Pharmakon i et nyhetsbrev.

Personer som deltok i studien, fikk tilbud om å få målt blodtrykket sitt hver gang de var på apoteket. Målet var å gjennomføre minst to årlige målinger. Selve tjenesten omfattet blodtrykksmåling, pasientinformasjon og dialog om blodtrykksmål og anbefalinger for behandling. Funnene herfra ble formidlet til pasientens lege. Apoteket hadde også en spesifikk henvisningsnøkkel. Var blodtrykket utenfor avtalt område, ble pasienten henvist til legen. Hvis blodtrykket var betydelig høyere, ble det gitt akutt henvisning til legen.

Metoden for å finne resultatene innebar at man gjorde analyser av pasientenes blodtrykk før de fikk første oppfølging i apoteket og til ett år etter siste oppfølging i apoteket. (pre/post intervensjonsanalyse)

Resultatene viste at pasientene oppnådde effekt på blodtrykket når de hadde fått tjenesten fra apoteket. Pasienter med ukontrollert eller lett forhøyet blodtrykk viste signifikante reduksjoner i blodtrykket i løpet av studieperioden, og pasienter som hadde kontrollert og greit blodtrykk forble stabile i løpet av studieperioden. Effekten var synlig også ett år etter siste oppfølging i apoteket.

Pasientene som deltok i studien, ble enten henvist av lege eller identifisert av apoteket.

Før studien hadde de deltakende apotekansatte fått videreutdanning iblant annet medikementell blodtrykksbehandling og blodtrykksmåling.

Les mer: The Blood Pressure Goals Achievement Program (BPGAP)