Tiltak for å løse problemer med egenandelsspørringen har god effekt
Nå skal det bli enklere å sjekke om kunden er minstepensjonist. NAV har løst mange av de tekniske utfordringene til den elektroniske egenandelsspørringen. Og skulle det gå galt, får minstepensjonistene automatisk refundert beløpet fra Helfo.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Et viktig tiltak som nå gjennomføres er automatisk utbetaling til minstepensjonisten dersom spørretjenesten likevel feiler og minstepensjonist må betale. (Illustrasjon Shutterstock)
I mai skrev apotek.no om at Staten lager trøbbel for minstepensjonistene. Minstepensjonister skal ikke betale egenandel for blåreseptmedisin. Men for å slippe å betale egenandelen, må apoteket kunne få bekreftet at kunden faktisk er minstepensjonist. Det gjøres elektronisk gjennom Egenandelsspørringen, et system der apotekene skal kunne slå opp i NAVs system for å få bekreftet om kunden er minstepensjonist.
Siden systemet ble satt i drift for seks år siden, har det for ofte vært utilgjengelig for apotekene. Inntil november 2016 hadde minstepensjonisten mulighet for å dokumentere at vedkommende var minstepensjonist ved å vise sin lønnsslipp fra NAV til apoteket. I november 2016 ble informasjonen fjernet fra lønnsslippen. Konsekvensen var at minstepensjonisten måtte betale egenandel og kreve pengene tilbake i etterkant når spørringen feilet.
NAV har nylig gjennomført flere tiltak som skal bidra til en mer stabil spørretjeneste, og resultatene er lovende. Det er flere tiltak under planlegging for ytterligere forbedring.
Et annet viktig tiltak som gjennomføres er automatisk utbetaling til minstepensjonisten dersom spørretjenesten likevel feiler og minstepensjonist må betale. Helfo vil automatisk utbetale egenandelen senest syv dager etter at Helfo har mottatt informasjon i oppgjørskravet om at egenandel er betalt.