Apotektilsyn: Skal være opptatt av det som er galt
Legemiddelverket roser apotekkjedene for hvordan de responderer på avvik i apotek. Kvalitetsforskjellene er større mellom apotekene uten kjedetilknytning.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
– Det er helt bevisst at vi er strenge, det er jobben vår. Samtidig er vi opptatt av å ha en god tone med apotekene vi besøker – uansett om vi finner noe kritisk eller ikke, sier Jørgen Huse i Legemiddelverket.
– Hovedinntrykket av apotekene er bra, men så er det enkeltapotek som skiller seg ut negativt. Flertall av disse er frittstående apotek uten kjedetilknytning, sier Jørgen Huse, seksjonssjef i seksjon for inspeksjon i Legemiddelverket.
Legemiddelverket gjennomførte i 2015 tilsyn ved 40 apotek. I følge tall apotek.no har fått tilgang på ble det avdekket såkalte kritiske avvik ved tre ulike apotek. Likevel er det svært sjeldent avvikene går på pasientsikkerheten løs. Huse forteller at det stort sett dreier seg om manglende interne rutiner og organisering.
– Det vanligste avviket ved apotektilsyn, er avvik for mangelfull internkontroll. Det er stor variasjon på hvor alvorlige disse avvikene er, men det er ved tilsyn med internkontrollsystemet vi oftest ser et skille mellom kjedeapotek og apotek som ikke er eid av kjede, sier Huse.
Huse tror det er lettere å fange opp og unngå feil i et stort kjedenettverk enn hva det er når du driver for deg selv.
– De frittstående mangler gjerne et nettverk som kan hjelpe. Mens kjedene styrer systeminnstillingene til apotekene, må de frittstående gjøre det selv. Det åpner for feil, sier Huse.
Han forteller at det er mangelfull dokumentasjon som ofte er problemet, ikke at kontrollene ikke utføres.
Bevisst strenge
Enkelte hevder Legemiddelverket er unødvendig strenge når de fører tilsyn. Det er Huse uenig i.
– Det er helt bevisst at vi er strenge, det er jobben vår. Vår oppgave er å fokusere på det som er galt, og ikke det som er bra. Samtidig er vi opptatt av å ha en god tone med apotekene vi besøker – uansett om vi finner noe kritisk eller ikke, sier Huse.
Apotekene er flinke til å følge opp
Det er flere grunner til at myndighetene fører tilsyn i apotek. Men det viktigste er å påse at apotekene driver i tråd med norsk lov (legemiddelloven og apotekloven). I praksis vil dette si at tilsynene omfatter områder som apoteklokaler, rutiner i apoteket, bemanning, internkontroll og apotekerens og apotekeiers drift av apoteket.
– Det er det samme som går igjen. Det handler om oppbevaring av A/B-preparater, temperaturkontroll, ekspedisjonssikkerheten og diskresjon – for å nevne noe, forteller Huse.
Han roser apotekene for å ta tak i avvikene når de avdekkes. I følge Huse er det sjeldent at det føres tilsyn ved samme apotek flere ganger. Det skyldes at apotekene tar avvikene på alvor.
Noen ganger kommer de likevel over apotek og apotekere som det kan settes spørsmålstegn ved.
– Der vi finner de mest alvorlige avvikene, ser vi gjerne at det mangler kunnskap og forståelse for regelverket. Det er ikke alle som er sitt ansvar bevisst selv om de er apoteker, sier Huse.
Utfordrende med medisinutsalg
Avvik ved apotek som har medisinutsalg har vært en gjenganger i flere år. Huse forteller at mange ikke har en forståelse for hva det vil si å ha et medisinutsalg.
– Apoteket skal selv føre tilsyn med medisinutsalgene en gang i året, men vi ser at det er mange som ikke klarer å følge det opp. Det er akkurat som de ikke har forstått sin rolle - at de fortsatt har ansvar når de har solgt legemidler fra Coopen, sier Huse.
En annen gjenganger ved apotektilsyn er avvik ved forsendelser. Mange har problemer med å forsikre seg om at legemidlet har samme kvalitet når det kommer frem dit det skal, som da det forlot apoteket.
Har god dialog med apotekkjedene
I Apotekloven §8 står det at Legemiddelverket også kan føre tilsyn med apotek på kjedenivå. Huse forteller at det hittil ikke har vært behov for å gjøre det, men at de årlig har tilsynsmøter med kjedene. Disse er svært nyttige mener han.
– Vi blir hele tiden utfordret av apotekkjedene på rammene for hva som er god apotekpraksis. Litt ulikt syn på enkeltsaker har vi, men jeg opplever at vi har en veldig god dialog. Stort sett så har vi det samme målet, sier Huse.