Gå til innhold

Den offentlig finansierte tjenesten Inhalasjonsveiledning ble for tre måneder siden tilgjengelig for alle astma- og kolspasienter i norske apotek.

Les også: Vi må ta oss tid til pasienten selv om det blir kø


– 15 000 inhalasjonsveiledninger er veldig bra. Da er man på skjemaet ut i fra det vi har satt av i budsjettet. Og det er kjekt at en bransje vi har veldig stor tro på er med å gjennomføre den politikken som vi vedtar på Stortinget. Det er gøy å se, sier Sveinung Stensland. Han sitter i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget og er en av initiativtakerne for å få på plass dette nye pasienttilbudet i apotek. 

Ikke overrasket

Foreløpige tall viser at opp mot 8 av 10 pasienter får råd om å endre rutinene sine når de bruker inhalasjonsmedisinen.

– Jeg er ikke overrasket. Vi vet jo at feil bruk av legemidler er et stort problem. Dette er et av de tiltakene som vi har pekt på nettopp for å få mer riktig bruk. Vi mener at riktig legemiddelbruk vil gi bedre helse i Norge, sier Stensland.

Tyder dette på at apotekene kunne gjøre mer?

– Ja, i hvert fall er det slik at de gangene samfunnet har utfordret apotekene til å ta på seg ekstra oppgaver og gå i litt annen retning, så har bransjen fulgt opp. Det er et kvalitetsstempel ved denne bransjen. At den leverer, den leverer konsistent og har dyktige fagpersoner som er i stand til å ta på seg nye oppdrag.