Gå til innhold

Apotekbarometeret 2024

Undersøkelsen «Apotekbarometeret» gjennomføres av Kantar to ganger i året på oppdrag fra Apotekforeningen. Formålet med undersøkelsen er å følge norske forbrukeres holdninger, interesser og atferdsmønster i apotekmarkedet. Målingen har vært gjennomført siden 2002.

Her er noen hovedfunn fra undersøkelsen som ble gjennomført høsten 2024:

Høy tillit til apotek

Tilliten til norske apotek har vært stabilt høy helt siden 2002, i grafen under vist siden 2005. Høsten 2024 fikk apotekene 77 poeng av 100 mulige på en tillitsindeks. Denne tillitsindeksen benyttes til å sammenligne tilliten mellom aktører i helsesektoren, og apotekene har hatt høy tillit i befolkningen lenge. Tilliten til sykehusene har økt de siste årene, og ligger nå på 75 poeng. Legene får også 76 poeng i 2023. 

88 prosent fornøyde med apoteket de bruker mest

88 prosent av forbrukerne er fornøyde eller svært fornøyde med det apoteket de benytter mest. Det er svært få som uttrykker misnøye. Beliggenhet, personalets service og åpningstider er de tre faktorene apotekkunden legger størst vekt på ved valg av apotek. Deretter kommer vareutvalg, de ansattes kompetanse og fagkunnskap og om det er gode parkeringsmuligheter.

Får råd om hvordan legemidlene skal brukes

70 prosent av de som kommer på apoteket for å kjøpe et reseptpliktig legemiddel får alltid eller som oftest råd om hvordan legemidlene skal brukes. 79 prosent mener at denne informasjonen er nyttig for dem. 

37 prosent mener de apotekansatte gir dem råd som det beste for dem. 45 prosent tror apotekansatte gir råd som en blanding av hva som er best for kunden og hva som er best for apoteket. 8 prosent tror de får råd på apoteket som kun gir apotekene best mulig inntjening.

84 prosent har ikke opplevd legemiddelmangel

På spørsmålet om de fikk de reseptbelagte legemidlene de skulle ha, svarte 84 prosent at det hadde de fått. 2 prosent svarte at de ikke fikk det de skulle ha, mens 13 prosent svarte at de bare fikk noe av det de egentlig skulle hatt.

Leveringsproblemer og at apoteket var utsolgt eller ikke hadde varen på lager oppgis som de to viktigste årsakene til at de ikke fikk de de skulle ha. For de aller fleste løste det seg med at apoteket bestilte varen eller de ble henvist til et annet apotek som hadde varen. I 27 prosent av tilfellene fikk ikke pasienten tak i medisinene.

Spørsmålet om kunden har fått de legemidlene de skulle ha er blitt stilt siden 2015. Da svarte 95 prosent at de fikk det de skulle ha. Ingen fikk ikke det de skulla ha, og 5 prosent svarte at de bare fikk deler av det de skulle ha.

Mange blir spurt om medisinbytte

85 prosent svarer at de har blitt anbefalt av apoteket å bytte til et annet likeverdig legemiddel enn det legen har skrevet på resepten. Dette gjelder de som bruker reseptplikte legemider fast.